|  
        
        Etnografia 
      Arhitectura 
        traditionala 
        Portul si cântecul popular 
        Ocupatii traditionale 
        Instalatii tehnice taranesti 
        Obiceiurile populare 
      Arhitectura 
        traditionala  sus 
         
          Se consituie ca o certa resursa turistica prin materialul de 
        constructie al cladirilor, solutiile arhitectonice originale si prin îmbinarea 
        armonioasa a elementelor arhitectonice. Materia prima utilizata aproape 
        în exclusivitate pâna la începutul secolului 20 a fost 
        lemnul. Astazi putem vorbi în aceasta zona de o generalizare a constructiior 
        de caramida, mai durabile, dar de o valoare arhitectonica mai redusa. 
        Arhitectura zonei a cunoscut doua influente: aceea a M. Apuseni pentru 
        zonele montane unde s-a preluat modul de constructie caracteristic acestora 
        si influenta Câmpiei Tisei al carei mod de realizare a constructiei 
        a fost preluat si aplicat în zonele depresionare si de contact cu 
        muntele.  
          Gospodaria taraneasca traditionala cuprindea si mai cuprinde si acum (chiar 
        daca materialul de realizare a constructiilor s-a schimbat): casa de locuit, 
        sura si acareturile. Casele traditionale sunt construite din bârne 
        de lemn prinse la colturi în muscaturi sau în coada de rândunica. 
        Acoperisul este realizat din paie sau din sindrila, în patru ape 
        în zonele înalte de munte si în doua în cele de 
        contact. Constructia avea de regula trei încaperi: camera de locuit, 
        camara si tinda. În zonele de munte fundatia este din pietre legate 
        cu mortar sau cu pamânt iar uneori prin folosirea iscusita a denivelarilor 
        terenului sub casa se realizeaza pivnite. Podeaua casei era din pamânt 
        batatorit iar mai apoi din scânduri. 
          Sura este în zonele înalte o constructie impozanta mai înalta 
        decât casa de locuit. Are în centru sopronul iar pe cele doua 
        laturi grajdul si camara. Acoperisul este înalt din paie sau feriga 
        iar în podul casei se pastreaza fânul. Este asezata de regula 
        în spatele casei. 
          Acareturile (cotete, cosara penru porumb, cuptorul pentru pâine) 
        sunt dispuse în variate moduri în zonele de munte curtea avînd 
        de cele mai multe ori o forma neregulata iar uneori casele sunt chiar 
        neîmprejmuite. 
        Interiorul caselor taranesti traditionale impresioneaza prin simplitatea 
        si functionalitatea 
        amenajarilor. Pentru casa cu o singura încapere s-a adoptat împartirea 
        functionala pe colturi a acesteia: un colt era amenajat pentru prepararea 
        mâncarii, unul pentru odihna altul pentru ustensile si vase iar 
        ultimul pentru servirea mesei (cu mese si scaune sau lavite). Alte articole 
        erau cuierele, podisoarele, lazile de zestre, dulapioarele, lingurare, 
        sararite, toate fiind realizate din lemn. Pe pat era asezat un strujac 
        umplut cu paie, iar ca acoperitoare duna din pene de gâsca sau cerga 
        de lâna. Pe pereti se asezau blidele iar deasupra lor stergare asezate 
        în forma de fluture. Tesaturile de interior se faceau din lâna 
        sau fibre vegetale (cânepa, in, bumbac). Se teseau lipidee, fete 
        de masa, de perna, stergare, stergare de perete. Motivele decorative folosite 
        sunt roata, cârligul, pintenii, redate geometric, motive vegetale, 
        carouri (pentru lâna) iar culorile predominante erau rosu si albastru. 
          Portile caselor sunt de regula simple, materialul folosit traditional 
        pentru realizarea lor era 
        lemnul dar în prezent acesta a fost înlocuit cu altele mai 
        rezistente (metal, tabla). Câteva exemple de porti sculptate pot 
        fi vazute în localitatile Copacel si Auseu la marginea zonei montane. 
         
        Portul si cântecul popular sus 
         
          Sunt resurse turistice de prim rang, vorbind în modul 
        cel mai direct despre personalitatea, cultura si mentalitatea celor care 
        le-au creat. Ca si în alte zone ale tarii portul popular al zonelor 
        etnografice Crisul Repede si Tara Beiusului impresioneaza prin autenticitate, 
        unitate de conceptie si sobrietate. Regasim si în portul popular 
        aceeasi armonie, echilibru si demnitate caracteristice tuturor creatiilor 
        populare. 
          Portul barbatesc traditional se compune din opinci, obiele de 
        lâna, cioareci de postav alb, serparul (sau brâul), camasa, 
        cojocul sumanul si bitusa iar la sarbatori la acesta se adauga cizmele 
        de piele lungi. Camasa barbateasca, principalul accesoriu este alba, larga 
        cu cusatura fina la guler de culoare neagra pentru batrâni si rosie 
        pentru tineri. Cromatica pentru costumul barbatesc este de regula sobra, 
        dominînd albul si negrul celelalte culori fiind folosite cu multa 
        discretie. 
          Portul femeiesc cuprinde opinci, obiele, poale albe, zadie, camasa, spatoi, 
        cojoc, suman, batic (numit în zona cârpa). Spatoiul, zadia, 
        cârpa de cap sunt pe fond negru si au o ornamentatie bogata cu o 
        gama coloristica pastelata. Peste batic uneori se pune un stergar foarte 
        bogat împodobit. Dupa caz se adauga un cojoc fara mâneci pâna 
        la solduri. Ornamentatia este una variata cu motive fito-, zoo-morfice 
        si geometrice. Cromatica este una mai vie decât la barbati (predomina 
        albul si rosul) iar ornamentatia este mai exuberanta si mai bogata. Aceste 
        comori ale creatiei populare se gasesc în prezent în foarte 
        multe din lazile de zestre dar se poarta din ce în ce mai rar, la 
        sarbatori si manifestari culturale, fiind excluse din portul obisnuit 
        al locuitorilor.  
          O importanta colectie de piese de port popular românesc a fost amenajata 
        în comuna Auseu (lînga Alesd) de catre artistul popular Petre 
        Bodeut. 
          Cântecul si jocul popular însotesc principalele momente de 
        sarbatoare, fie ca este vorba de festivaluri populare, târguri si 
        mai ales nunti taranesti. În comparatie cu portul popular cântecul 
        si jocul popular s-au pastrat mai putin alterate de trecerea timpului. 
         
        Ocupatii traditionale sus 
         
          Asa cum am aratat în capitolul despre asezarile si oamenii 
        Padurii Craiului, locuitorii acestei zone practicau înca din vechime 
        o serie de meserii care pot pot fi încadrate în trei mari 
        profile: agricol, forestier si industrial.  
        · Agricultura: a fost si este în continuare principala activitate 
        prin care locuitorii zonei îsi asigura existenta. Practicarea agriculturii 
        prezinta interes prin faptul ca mijloacele folosite pentru lucratul pamântului 
        sunt în continuare, în cea mai mare parte cele arhaice. 
        · Lemnaritul: a implicat în trecut o mare parte a locuitorilor 
        zonei, în prezent datorita reducerii suprafetelor împadurite 
        si a exploatarii organizate, numarul celor implicati în aceasta 
        activitate este mult redus. Pe vaile mai importante din masiv (Crisul 
        Repede, Valea Iadului) se practica pâna la sfârsitul secolului 
        trecut plutaritul, bustenii neprelucrati legîndu-se în plute 
        si fiind transportati pâna în Câmpia Crisurilor. Albiile 
        acestor râuri au fost amenajate în acest scop cu stavilare, 
        diguri si locuri de descarcare. Dar lemnul se folosea si pentru întrebuintari 
        locale dintre care una din cele mai importante era confectionarea lazilor 
        de zestre. Acestea îmbinau în mod fericit utilitatea practica 
        cu un rafinat simt estetic. Cele mai importante centre de ladarit din 
        aceasta zona erau la Budureasa, la sud de M. Padurea Craiului, Calatea, 
        Vârciorog si Delureni. 
          Mestesugurile taranesti au fost, extrem de variate nevoilor existente 
        care nu puteau fi satisfacute prin schimburi cu alte zone si datorita 
        bogatiei de materii prime minerale, animale si vegetale.Cele care au avut 
        o amploare deosebita sunt urmatoarele: 
        · Olaritul: se practica atât în bazinul Crisului Repede 
        cât si în bazinul Crisului Negru. Cel mai important centru 
        de olarit al zonei a fost si este cel de la Vadu-Crisului unde în 
        anul 1938 erau înregistrati peste 90 de olari. În prezent 
        mai lucreaza doar un singur olar. Ceramica realizata este din argila alba 
        (datorita lipsei de oxizi de fier) si este orientata preponderent spre 
        ceramica de uz casnic. Centrul cel mai important din bazinul Crisului 
        Negru este Leheceni, unde se obtine o ceramica rosie (din lut mai bogat 
        în oxizi de fier). Vasele specifice centrului de la Vadu-Crisului 
        sunt ulcioarele, canceele, oalele înalte, ulcelele de lapte si blidele. 
        Motivele decorative sunt dominate de spirale si sunt de veche traditie, 
        cele mai des întâlnite fiind liniile drepte, simple sau paralele 
        si spirala care caracteriza ceramica neolitica. 
        · Vararitul: se practica în trecut pe scara larga în 
        masiv, vararii din aceasta zona deserveau o mare parte din nevoile de 
        var ale vestului tarii. Practicarea sa este legata direct de prezenta 
        calcarului,care furniza materia prima pentru aceasta activitate. Cuptorul 
        de var numit local camenita este de trei tipuri: îngropat în 
        pamânt, semiîngropat (în panta) si la suprafata. Capacitatea 
        cuptorului este de cca 1000 kg calcar (1,5- 2 m adâncime, 1,8 m 
        diametru). În prezent arderea calcarului se mai practica doar pentru 
        satisfacerea nevoilor locale, cuptoare de var în stare de functionare 
        existînd înca la: 10 Hotare, Damis, Ponoare, Remeti, Vadu-Crisului, 
        iar cuptoare de var parasite pot fi vazute raspândite pe întreaga 
        suprafata a masivului. Arderea varului se face din aprilie pâna 
        în august, iar umplerea cuptorului necesita multa pricepere deoarece 
        boltile trebuie sa fie rezistente si stabile. Arderea dureaza cca 3-4 
        zile, focul trebuie mentinut tot timpul, temperatura de ardere a varului 
        fiind de 900-1000° C. 
        · Blanaritul- cojocaritul: nu se mai practica în prezent 
        decât sporadic. Centrele cele mai importante erau la Vadu- Crisului 
        si Suncuius unde se faceau pieptare închise pe  
        umeri si sub brat iar tabacirea pieilor se facea la Bratca. În bazinul 
        Crisului Negru centrele cele mai importante erau la Cabesti si Rosia. 
         
        · Prelucrarea fibrelor textile: se foloseau ca materii prime cânepa, 
        inul, lâna si bumbacul. Pive pentru fibrele textile existau la Bratca, 
        Suncuius, Bulz si Luncasprie. 
        Despre amploarea raspândirii acestor instalatii vorbeste si acordarea 
        denumirii de Valea Steazelor unei vai situate în raza comunei Rosia, 
        unde functionau mai multe astfel de instalatii (steaza= piva de postav). 
        · Mineritul: se practica în zona Suncuius-Vadu Crisului înca 
        din secolul XVIII, în secolul XIX mari cantitati de argila exploatate 
        aici fiind exportate. În prezent acesta se practica la Suncuius 
        (argila), Astileu (argila), Racas, Vârciorog, Rosia, Remeti (bauxita). 
          Pe lânga aceste mestesuguri practicate în trecut pe scara 
        larga în aceasta zona, se mai practicau alte mestesuguri pentru 
        satisfacerea unor mici necesitati locale. În aceasta categorie trebuiesc 
        inclusi mesterii fierari- potcovari, confectioneri de viori cu goarna 
        (Damis, Lazuri), de gresii pentru ascutit coasa, dogarii si alte mestesuguri. 
         
      Instalatii 
        tehnice taranesti sus 
         
          Au cunoscut în zona o raspândire foarte larga. Cele 
        mai vechi astfel de instalatii sunt râsnitele de piatra datând 
        din perioada neoliticului. Exemplare de astfel de râsnite se pot 
        vedea la centrul de ceramica Vadu-Crisului.  
          Morile de apa îsi au atestata existenta începînd 
        cu secolele XII-XIII. Morile din aceasta zona sunt de doua feluri: cu 
        aductiune superioara (cu palete sau cu cupe) si cu aductiune inferioara 
        numite si mori de curent. Morile cu palete erau destinate apelor mai mari 
        iar cele cu cupe apelor cu debite mai mici. 
         
      
         
          |  
             Localitate 
            | 
           
             Amplasare 
            | 
           
             Alte 
              precizări 
            | 
         
         
          |  
             Bulz 
            | 
           
             Complex 
              industrial ţărănesc-Valea Iadului 
            | 
           
             Moară 
              cu cupe 
            | 
         
         
          |  
             Vârciorog 
            | 
           
             Valea 
              Topa 
            | 
           
             Moară 
              cu aducţiune superioară 
            | 
         
         
          |  
             Sitani 
            | 
           
             Valea 
              Videi 
            | 
           
             - 
            | 
         
         
          |  
             Luncasprie 
            | 
           
             Valea 
              Videi 
            | 
           
             - 
            | 
         
         
          |  
             Roşia 
              (Poniţa) 
            | 
           
             Valea 
              Şteazelor 
            | 
           
             Moară 
              cu aducţiune superioară (palete) 
            | 
         
         
          |  
             Roşia 
              (Apateu) 
            | 
           
             Valea 
              Topliţa de Roşia (distilerie) 
            | 
           
             Moară 
              cu aducţiune inferioară 
            | 
         
         
          |  
             Roşia 
            | 
           
             Valea 
              Roşia 
            | 
           
             Moară 
              cu aducţiune superioară 
            | 
         
         
          |  
             Roşia 
            | 
           
             Valea 
              Roşia 
            | 
           
             Moară 
              cu aducţiune superioară 
            | 
         
         
          |  
             Căbeşti 
            | 
           
             Valea 
              Roşia 
            | 
           
             Moară 
              cu aducţiune superioară 
            | 
         
         
          |  
             Josani 
            | 
           
             Valea 
              Roşia 
            | 
           
             - 
            | 
         
         
          |  
             Remetea 
            | 
           
             Valea 
              Roşia 
            | 
           
             Moară 
              cu aducţiune superioară 
            | 
         
         
          |  
             Pomezeu 
            | 
           
             Valea 
              Videi 
            | 
           
             - 
            | 
         
         
          |  
             Şuncuiuş 
            | 
           
             Valea 
              Mişidului 
            | 
           
             Moară 
              cu aducţiune superioară-nu mai funcţionează 
            | 
         
       
        În 
        afara morilor mentionate mai sus alte zeci de astfel de instalatii existau 
        în aceasta zona, practic pe fiecare vale mai importanta erau mai 
        multe instalatii de acest gen fapt atestat de numeroasele toponime ce 
        au legatura cu existenta acestor instalatii: Valea Boiului (în locul 
        numit "La Caduri"), Valea Bratcutei, Valea Misidului (în 
        locul numit "La Mori"), Valea Izbândisului, Valea Galasenilor 
        (Moara Jurjii), Valea Topa (numita pe o portiune Râu Morilor), etc. 
         
          Joagarele hidraulice: se utilizau pentru taiatul bustenilor în scânduri. 
        Foloseau forta motrice a apelor repezi de munte ce puneau în actiune 
        roti asemanatoare celor de moara. Aceste instalatii au functionat pâna 
        în secolul nostru, cel din Munteni (Com. Bulz) a functionat pâna 
        în anul 1955. Instalatii asemanatoare au mai existat la Suncuius, 
        Meziad, Rosia. 
          Pivele de postav (steaze): au functionat pâna la începutul 
        secolului cele mai multe fiind în  
        Luncasprie,Rosia (Valea Steazelor), Bratca. Un singur exemplar mai poate 
        fi înca vazut în cadrul complexulului industrial taranesc 
        de la Bulz, care mai cuprinde pe lânga piva de postav o moara cu 
        cupe, o vâltoare si o fierarie. 
          Acestea sunt principalele tipuri de instalatii tehnice taranesti al caror 
        principala sursa de atractie o constituie ingeniozitatea, simplitatea 
        si eficienta utilizarii unor mijloace puse la îndemâna de 
        natura pentru satisfacerea necesitatilor de zi cu zi ale taranului. 
      Obiceiurile 
        populare sus 
         
          Românii, ca si alte popoare au marcat cele mai importante 
        evenimente din viata lor cu diferite obiceiuri, traditii si datini care 
        însotesc viata omului, obiceiuri a caror origine si uneori semnificatie 
        initiala se pierde în negura vremurilor.Sunt elemente ale culturii 
        spirituale a locuitorilor zonei si pot constitui prin elementele de autenticitate 
        si originalitate puncte de atractie deosebita pentru turisti. Exista aici 
        o mare bogatie de datini si obiceiuri traditionale, din care o buna parte 
        s-au diluat de-a lungul timpului s-au si-au pierdut din autenticitate 
        prin adoptarea unor elemente moderne. Cele mai importante obiceiuri sunt 
        cele legate de viata personala (botez, nunta, înmormântare) 
        care s-au pastrat mai putin alterate decât cele legate de viata 
        sociala, de comunitate. Cu toata aceasta alterare a obiceiurilor, practic 
        nu exista localitate din M. Padurea Craiului unde vizitatorul sa nu regaseasca 
        într-o proportie mai mare sau mai mica traditii si obiceiuri, martori 
        ai culturii spirituale a locuitorilor. Daca veti merge la Bratca veti 
        regasi obiceiuri precum vergelul, turaleasa, burzucanul, la Suncuius corinzile 
        (cum li se spune colindelor) de iarna, la Magesti, bituseii, iar obiceiurile 
        de nunta se regasesc într-o forma relativ autentica în toata 
        zona analizata. 
          Nunta este cel mai spectacular obicei deoarece la aceasta participa 
        de regula întreaga comunitate. Conform unei traditii stravechi momentele 
        esentiale ale unei nunti sunt petitul, chematul la nunta, ospatul si învelitul 
        miresei. Un element de data mai recenta este încredintarea (logodna) 
        ce are loc dupa petitul fetei. Petitul se desfasoara dupa ce tinerii hotaresc 
        sa se casatoreasca când feciorul cu parintii si o ruda apropiata 
        se duc la casa fetei pentru a o "cere" . Raspunsul se da de 
        regula pe loc sau la o data ulterioara, timp în care se clarifica 
        problemele zestrei. Logodna are loc imediat dupa momentul petitului când 
        viitoarei mirese i se încredinteaza inelul de nunta. Cu o saptamâna 
        înaintea nuntii are loc chemarea la nunta, un moment deosebit de 
        pitoresc când chematorii îmbracati în straie de sarbatoare, 
        umbla de la o casa la alta invitînd oamenii la nunta prin oratii 
        si scuturînd si aruncînd în aer un bat care este împodobit 
        cu panglici multicolore, spice de grâu, batiste, iar în cealalta 
        mîna tin o sticla de tuica din care ofera locuitorilor. Saptamîna 
        premergatoare nuntii este rezervata pregatirilor de nunta, îndeosebi 
        celor culinare care trebuie sa fie cele mai îmbelsugate. În 
        ziua stabilita la casa socrului mare (tatal mirelui) se constituie "oastea" 
        mirelui avînd în frunte un stegar, oaste care porneste însotita 
        de muzica la casa miresei. Aici graitorul va trebui sa asigure accesul, 
        ce are loc dupa lungi discutii. Urmeaza cerutul miresei cu urmatoarele 
        cuvinte: 
         
      Multumim, 
        multumim 
        cu mesenii nostri alaturi, 
        care mi-au slobozit graiul, 
        sloboada-i Dumnezeu raiul 
        bine ne pare  
        de cinstea asta mândra si frumoasa 
        care se vede pe masa 
        Dar mai bine ne pare 
        de crai si de craiasa 
        c-or merge cu noi acasa 
        Dumnezeu la multi ani sa-i traiasca 
        La gazda de loc Doamne da- le noroc. 
        Dupa 
        cerutul miresei urmeaza ospatul care tine de regula pâna a doua 
        zi dimineata. O alta grupa de obiceiuri care deasemenea s-au pastrat nealterate 
        în întreaga zona sunt obiceiurile de iarna. Acestea reprezinta 
        o parte importanta a folclorului stravechi situat la interferenta dintre 
        religios si laic si îmbraca forma unui teatru popular. Aceste manifestari 
        colective sunt foarte importante ele reprezentînd pentru oameni 
        continuarea traditiei, continutul lor fiind pastrat cu sfintenie de-a 
        lungul timpului. Ritualul colindei s-a pastrat si acesta nealterat, colindatorii, 
        dupa ce s-au pregatit din timp, pornesc din capatul satului si colinda 
        din casa-n casa, întrebînd mai întâi daca sunt 
         primiti. 
         
       
     |