Etnografia
Arhitectura
traditionala
Portul si cântecul popular
Ocupatii traditionale
Instalatii tehnice taranesti
Obiceiurile populare
Arhitectura
traditionala sus
  Se consituie ca o certa resursa turistica prin materialul de
constructie al cladirilor, solutiile arhitectonice originale si prin îmbinarea
armonioasa a elementelor arhitectonice. Materia prima utilizata aproape
în exclusivitate pâna la începutul secolului 20 a fost
lemnul. Astazi putem vorbi în aceasta zona de o generalizare a constructiior
de caramida, mai durabile, dar de o valoare arhitectonica mai redusa.
Arhitectura zonei a cunoscut doua influente: aceea a M. Apuseni pentru
zonele montane unde s-a preluat modul de constructie caracteristic acestora
si influenta Câmpiei Tisei al carei mod de realizare a constructiei
a fost preluat si aplicat în zonele depresionare si de contact cu
muntele.
  Gospodaria taraneasca traditionala cuprindea si mai cuprinde si acum (chiar
daca materialul de realizare a constructiilor s-a schimbat): casa de locuit,
sura si acareturile. Casele traditionale sunt construite din bârne
de lemn prinse la colturi în muscaturi sau în coada de rândunica.
Acoperisul este realizat din paie sau din sindrila, în patru ape
în zonele înalte de munte si în doua în cele de
contact. Constructia avea de regula trei încaperi: camera de locuit,
camara si tinda. În zonele de munte fundatia este din pietre legate
cu mortar sau cu pamânt iar uneori prin folosirea iscusita a denivelarilor
terenului sub casa se realizeaza pivnite. Podeaua casei era din pamânt
batatorit iar mai apoi din scânduri.
  Sura este în zonele înalte o constructie impozanta mai înalta
decât casa de locuit. Are în centru sopronul iar pe cele doua
laturi grajdul si camara. Acoperisul este înalt din paie sau feriga
iar în podul casei se pastreaza fânul. Este asezata de regula
în spatele casei.
  Acareturile (cotete, cosara penru porumb, cuptorul pentru pâine)
sunt dispuse în variate moduri în zonele de munte curtea avînd
de cele mai multe ori o forma neregulata iar uneori casele sunt chiar
neîmprejmuite.
Interiorul caselor taranesti traditionale impresioneaza prin simplitatea
si functionalitatea
amenajarilor. Pentru casa cu o singura încapere s-a adoptat împartirea
functionala pe colturi a acesteia: un colt era amenajat pentru prepararea
mâncarii, unul pentru odihna altul pentru ustensile si vase iar
ultimul pentru servirea mesei (cu mese si scaune sau lavite). Alte articole
erau cuierele, podisoarele, lazile de zestre, dulapioarele, lingurare,
sararite, toate fiind realizate din lemn. Pe pat era asezat un strujac
umplut cu paie, iar ca acoperitoare duna din pene de gâsca sau cerga
de lâna. Pe pereti se asezau blidele iar deasupra lor stergare asezate
în forma de fluture. Tesaturile de interior se faceau din lâna
sau fibre vegetale (cânepa, in, bumbac). Se teseau lipidee, fete
de masa, de perna, stergare, stergare de perete. Motivele decorative folosite
sunt roata, cârligul, pintenii, redate geometric, motive vegetale,
carouri (pentru lâna) iar culorile predominante erau rosu si albastru.
  Portile caselor sunt de regula simple, materialul folosit traditional
pentru realizarea lor era
lemnul dar în prezent acesta a fost înlocuit cu altele mai
rezistente (metal, tabla). Câteva exemple de porti sculptate pot
fi vazute în localitatile Copacel si Auseu la marginea zonei montane.
Portul si cântecul popular sus
  Sunt resurse turistice de prim rang, vorbind în modul
cel mai direct despre personalitatea, cultura si mentalitatea celor care
le-au creat. Ca si în alte zone ale tarii portul popular al zonelor
etnografice Crisul Repede si Tara Beiusului impresioneaza prin autenticitate,
unitate de conceptie si sobrietate. Regasim si în portul popular
aceeasi armonie, echilibru si demnitate caracteristice tuturor creatiilor
populare.
  Portul barbatesc traditional se compune din opinci, obiele de
lâna, cioareci de postav alb, serparul (sau brâul), camasa,
cojocul sumanul si bitusa iar la sarbatori la acesta se adauga cizmele
de piele lungi. Camasa barbateasca, principalul accesoriu este alba, larga
cu cusatura fina la guler de culoare neagra pentru batrâni si rosie
pentru tineri. Cromatica pentru costumul barbatesc este de regula sobra,
dominînd albul si negrul celelalte culori fiind folosite cu multa
discretie.
  Portul femeiesc cuprinde opinci, obiele, poale albe, zadie, camasa, spatoi,
cojoc, suman, batic (numit în zona cârpa). Spatoiul, zadia,
cârpa de cap sunt pe fond negru si au o ornamentatie bogata cu o
gama coloristica pastelata. Peste batic uneori se pune un stergar foarte
bogat împodobit. Dupa caz se adauga un cojoc fara mâneci pâna
la solduri. Ornamentatia este una variata cu motive fito-, zoo-morfice
si geometrice. Cromatica este una mai vie decât la barbati (predomina
albul si rosul) iar ornamentatia este mai exuberanta si mai bogata. Aceste
comori ale creatiei populare se gasesc în prezent în foarte
multe din lazile de zestre dar se poarta din ce în ce mai rar, la
sarbatori si manifestari culturale, fiind excluse din portul obisnuit
al locuitorilor.
  O importanta colectie de piese de port popular românesc a fost amenajata
în comuna Auseu (lînga Alesd) de catre artistul popular Petre
Bodeut.
  Cântecul si jocul popular însotesc principalele momente de
sarbatoare, fie ca este vorba de festivaluri populare, târguri si
mai ales nunti taranesti. În comparatie cu portul popular cântecul
si jocul popular s-au pastrat mai putin alterate de trecerea timpului.
Ocupatii traditionale sus
  Asa cum am aratat în capitolul despre asezarile si oamenii
Padurii Craiului, locuitorii acestei zone practicau înca din vechime
o serie de meserii care pot pot fi încadrate în trei mari
profile: agricol, forestier si industrial.
· Agricultura: a fost si este în continuare principala activitate
prin care locuitorii zonei îsi asigura existenta. Practicarea agriculturii
prezinta interes prin faptul ca mijloacele folosite pentru lucratul pamântului
sunt în continuare, în cea mai mare parte cele arhaice.
· Lemnaritul: a implicat în trecut o mare parte a locuitorilor
zonei, în prezent datorita reducerii suprafetelor împadurite
si a exploatarii organizate, numarul celor implicati în aceasta
activitate este mult redus. Pe vaile mai importante din masiv (Crisul
Repede, Valea Iadului) se practica pâna la sfârsitul secolului
trecut plutaritul, bustenii neprelucrati legîndu-se în plute
si fiind transportati pâna în Câmpia Crisurilor. Albiile
acestor râuri au fost amenajate în acest scop cu stavilare,
diguri si locuri de descarcare. Dar lemnul se folosea si pentru întrebuintari
locale dintre care una din cele mai importante era confectionarea lazilor
de zestre. Acestea îmbinau în mod fericit utilitatea practica
cu un rafinat simt estetic. Cele mai importante centre de ladarit din
aceasta zona erau la Budureasa, la sud de M. Padurea Craiului, Calatea,
Vârciorog si Delureni.
  Mestesugurile taranesti au fost, extrem de variate nevoilor existente
care nu puteau fi satisfacute prin schimburi cu alte zone si datorita
bogatiei de materii prime minerale, animale si vegetale.Cele care au avut
o amploare deosebita sunt urmatoarele:
· Olaritul: se practica atât în bazinul Crisului Repede
cât si în bazinul Crisului Negru. Cel mai important centru
de olarit al zonei a fost si este cel de la Vadu-Crisului unde în
anul 1938 erau înregistrati peste 90 de olari. În prezent
mai lucreaza doar un singur olar. Ceramica realizata este din argila alba
(datorita lipsei de oxizi de fier) si este orientata preponderent spre
ceramica de uz casnic. Centrul cel mai important din bazinul Crisului
Negru este Leheceni, unde se obtine o ceramica rosie (din lut mai bogat
în oxizi de fier). Vasele specifice centrului de la Vadu-Crisului
sunt ulcioarele, canceele, oalele înalte, ulcelele de lapte si blidele.
Motivele decorative sunt dominate de spirale si sunt de veche traditie,
cele mai des întâlnite fiind liniile drepte, simple sau paralele
si spirala care caracteriza ceramica neolitica.
· Vararitul: se practica în trecut pe scara larga în
masiv, vararii din aceasta zona deserveau o mare parte din nevoile de
var ale vestului tarii. Practicarea sa este legata direct de prezenta
calcarului,care furniza materia prima pentru aceasta activitate. Cuptorul
de var numit local camenita este de trei tipuri: îngropat în
pamânt, semiîngropat (în panta) si la suprafata. Capacitatea
cuptorului este de cca 1000 kg calcar (1,5- 2 m adâncime, 1,8 m
diametru). În prezent arderea calcarului se mai practica doar pentru
satisfacerea nevoilor locale, cuptoare de var în stare de functionare
existînd înca la: 10 Hotare, Damis, Ponoare, Remeti, Vadu-Crisului,
iar cuptoare de var parasite pot fi vazute raspândite pe întreaga
suprafata a masivului. Arderea varului se face din aprilie pâna
în august, iar umplerea cuptorului necesita multa pricepere deoarece
boltile trebuie sa fie rezistente si stabile. Arderea dureaza cca 3-4
zile, focul trebuie mentinut tot timpul, temperatura de ardere a varului
fiind de 900-1000° C.
· Blanaritul- cojocaritul: nu se mai practica în prezent
decât sporadic. Centrele cele mai importante erau la Vadu- Crisului
si Suncuius unde se faceau pieptare închise pe
umeri si sub brat iar tabacirea pieilor se facea la Bratca. În bazinul
Crisului Negru centrele cele mai importante erau la Cabesti si Rosia.
· Prelucrarea fibrelor textile: se foloseau ca materii prime cânepa,
inul, lâna si bumbacul. Pive pentru fibrele textile existau la Bratca,
Suncuius, Bulz si Luncasprie.
Despre amploarea raspândirii acestor instalatii vorbeste si acordarea
denumirii de Valea Steazelor unei vai situate în raza comunei Rosia,
unde functionau mai multe astfel de instalatii (steaza= piva de postav).
· Mineritul: se practica în zona Suncuius-Vadu Crisului înca
din secolul XVIII, în secolul XIX mari cantitati de argila exploatate
aici fiind exportate. În prezent acesta se practica la Suncuius
(argila), Astileu (argila), Racas, Vârciorog, Rosia, Remeti (bauxita).
  Pe lânga aceste mestesuguri practicate în trecut pe scara
larga în aceasta zona, se mai practicau alte mestesuguri pentru
satisfacerea unor mici necesitati locale. În aceasta categorie trebuiesc
inclusi mesterii fierari- potcovari, confectioneri de viori cu goarna
(Damis, Lazuri), de gresii pentru ascutit coasa, dogarii si alte mestesuguri.
Instalatii
tehnice taranesti sus
  Au cunoscut în zona o raspândire foarte larga. Cele
mai vechi astfel de instalatii sunt râsnitele de piatra datând
din perioada neoliticului. Exemplare de astfel de râsnite se pot
vedea la centrul de ceramica Vadu-Crisului.
  Morile de apa îsi au atestata existenta începînd
cu secolele XII-XIII. Morile din aceasta zona sunt de doua feluri: cu
aductiune superioara (cu palete sau cu cupe) si cu aductiune inferioara
numite si mori de curent. Morile cu palete erau destinate apelor mai mari
iar cele cu cupe apelor cu debite mai mici.
Localitate
|
Amplasare
|
Alte
precizări
|
Bulz
|
Complex
industrial ţărănesc-Valea Iadului
|
Moară
cu cupe
|
Vârciorog
|
Valea
Topa
|
Moară
cu aducţiune superioară
|
Sitani
|
Valea
Videi
|
-
|
Luncasprie
|
Valea
Videi
|
-
|
Roşia
(Poniţa)
|
Valea
Şteazelor
|
Moară
cu aducţiune superioară (palete)
|
Roşia
(Apateu)
|
Valea
Topliţa de Roşia (distilerie)
|
Moară
cu aducţiune inferioară
|
Roşia
|
Valea
Roşia
|
Moară
cu aducţiune superioară
|
Roşia
|
Valea
Roşia
|
Moară
cu aducţiune superioară
|
Căbeşti
|
Valea
Roşia
|
Moară
cu aducţiune superioară
|
Josani
|
Valea
Roşia
|
-
|
Remetea
|
Valea
Roşia
|
Moară
cu aducţiune superioară
|
Pomezeu
|
Valea
Videi
|
-
|
Şuncuiuş
|
Valea
Mişidului
|
Moară
cu aducţiune superioară-nu mai funcţionează
|
  În
afara morilor mentionate mai sus alte zeci de astfel de instalatii existau
în aceasta zona, practic pe fiecare vale mai importanta erau mai
multe instalatii de acest gen fapt atestat de numeroasele toponime ce
au legatura cu existenta acestor instalatii: Valea Boiului (în locul
numit "La Caduri"), Valea Bratcutei, Valea Misidului (în
locul numit "La Mori"), Valea Izbândisului, Valea Galasenilor
(Moara Jurjii), Valea Topa (numita pe o portiune Râu Morilor), etc.
  Joagarele hidraulice: se utilizau pentru taiatul bustenilor în scânduri.
Foloseau forta motrice a apelor repezi de munte ce puneau în actiune
roti asemanatoare celor de moara. Aceste instalatii au functionat pâna
în secolul nostru, cel din Munteni (Com. Bulz) a functionat pâna
în anul 1955. Instalatii asemanatoare au mai existat la Suncuius,
Meziad, Rosia.
  Pivele de postav (steaze): au functionat pâna la începutul
secolului cele mai multe fiind în
Luncasprie,Rosia (Valea Steazelor), Bratca. Un singur exemplar mai poate
fi înca vazut în cadrul complexulului industrial taranesc
de la Bulz, care mai cuprinde pe lânga piva de postav o moara cu
cupe, o vâltoare si o fierarie.
  Acestea sunt principalele tipuri de instalatii tehnice taranesti al caror
principala sursa de atractie o constituie ingeniozitatea, simplitatea
si eficienta utilizarii unor mijloace puse la îndemâna de
natura pentru satisfacerea necesitatilor de zi cu zi ale taranului.
Obiceiurile
populare sus
  Românii, ca si alte popoare au marcat cele mai importante
evenimente din viata lor cu diferite obiceiuri, traditii si datini care
însotesc viata omului, obiceiuri a caror origine si uneori semnificatie
initiala se pierde în negura vremurilor.Sunt elemente ale culturii
spirituale a locuitorilor zonei si pot constitui prin elementele de autenticitate
si originalitate puncte de atractie deosebita pentru turisti. Exista aici
o mare bogatie de datini si obiceiuri traditionale, din care o buna parte
s-au diluat de-a lungul timpului s-au si-au pierdut din autenticitate
prin adoptarea unor elemente moderne. Cele mai importante obiceiuri sunt
cele legate de viata personala (botez, nunta, înmormântare)
care s-au pastrat mai putin alterate decât cele legate de viata
sociala, de comunitate. Cu toata aceasta alterare a obiceiurilor, practic
nu exista localitate din M. Padurea Craiului unde vizitatorul sa nu regaseasca
într-o proportie mai mare sau mai mica traditii si obiceiuri, martori
ai culturii spirituale a locuitorilor. Daca veti merge la Bratca veti
regasi obiceiuri precum vergelul, turaleasa, burzucanul, la Suncuius corinzile
(cum li se spune colindelor) de iarna, la Magesti, bituseii, iar obiceiurile
de nunta se regasesc într-o forma relativ autentica în toata
zona analizata.
  Nunta este cel mai spectacular obicei deoarece la aceasta participa
de regula întreaga comunitate. Conform unei traditii stravechi momentele
esentiale ale unei nunti sunt petitul, chematul la nunta, ospatul si învelitul
miresei. Un element de data mai recenta este încredintarea (logodna)
ce are loc dupa petitul fetei. Petitul se desfasoara dupa ce tinerii hotaresc
sa se casatoreasca când feciorul cu parintii si o ruda apropiata
se duc la casa fetei pentru a o "cere" . Raspunsul se da de
regula pe loc sau la o data ulterioara, timp în care se clarifica
problemele zestrei. Logodna are loc imediat dupa momentul petitului când
viitoarei mirese i se încredinteaza inelul de nunta. Cu o saptamâna
înaintea nuntii are loc chemarea la nunta, un moment deosebit de
pitoresc când chematorii îmbracati în straie de sarbatoare,
umbla de la o casa la alta invitînd oamenii la nunta prin oratii
si scuturînd si aruncînd în aer un bat care este împodobit
cu panglici multicolore, spice de grâu, batiste, iar în cealalta
mîna tin o sticla de tuica din care ofera locuitorilor. Saptamîna
premergatoare nuntii este rezervata pregatirilor de nunta, îndeosebi
celor culinare care trebuie sa fie cele mai îmbelsugate. În
ziua stabilita la casa socrului mare (tatal mirelui) se constituie "oastea"
mirelui avînd în frunte un stegar, oaste care porneste însotita
de muzica la casa miresei. Aici graitorul va trebui sa asigure accesul,
ce are loc dupa lungi discutii. Urmeaza cerutul miresei cu urmatoarele
cuvinte:
Multumim,
multumim
cu mesenii nostri alaturi,
care mi-au slobozit graiul,
sloboada-i Dumnezeu raiul
bine ne pare
de cinstea asta mândra si frumoasa
care se vede pe masa
Dar mai bine ne pare
de crai si de craiasa
c-or merge cu noi acasa
Dumnezeu la multi ani sa-i traiasca
La gazda de loc Doamne da- le noroc.
  Dupa
cerutul miresei urmeaza ospatul care tine de regula pâna a doua
zi dimineata. O alta grupa de obiceiuri care deasemenea s-au pastrat nealterate
în întreaga zona sunt obiceiurile de iarna. Acestea reprezinta
o parte importanta a folclorului stravechi situat la interferenta dintre
religios si laic si îmbraca forma unui teatru popular. Aceste manifestari
colective sunt foarte importante ele reprezentînd pentru oameni
continuarea traditiei, continutul lor fiind pastrat cu sfintenie de-a
lungul timpului. Ritualul colindei s-a pastrat si acesta nealterat, colindatorii,
dupa ce s-au pregatit din timp, pornesc din capatul satului si colinda
din casa-n casa, întrebînd mai întâi daca sunt
primiti.
|